Cele przeprowadzania badań marketingowych jedzenia

Przedsiębiorstwa działające w branży gastronomicznej nie mogły w ostatnich latach narzekać na stagnację w tym sektorze. Sytuacja uległa jednak zmianie z powodu pandemii, dlatego też jeszcze ważniejsze stało się zwrócenie w stronę klientów i dopytanie ich o potrzeby. W tym celu wykonuje się badania marketingowe jedzenia, które dają odpowiedzi na szereg kluczowych pytań. Jakich dokładnie?

 

Poznanie preferencji klientów

 

Branżę gastronomiczną tworzą zarówno duże, międzynarodowe sieci, jak i małe podmioty o lokalnym zasięgu. Z badania marketingowego jedzenia przeprowadzonego dla Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat® wynika, że 65 proc. osób spożywających produkty typu fast food preferuje ofertę sieci międzynarodowych. Choć wskaźnik ten jest wysoki, to jest to spadek w porównaniu z danymi uzyskanymi jeszcze 3 lata temu - wówczas było to 72 proc.

 

Kolejną preferencją, którą także można poznać dzięki badaniu marketingowemu jedzenia jest to, po jakie rodzaje dań klienci sięgają najczęściej. Okazuje się, że w naszym kraju wciąż ogromną popularnością cieszy się pizza, na kolejnej pozycji uplasowały się natomiast hamburgery.

 

Takie informacje mogą być przydatne m.in. dla firm, które dopiero planują wejście na rynek. Wyniki z badania marketingowego jedzenia pod względem preferencji mogą być jednak interpretowane dwojako, ponieważ konkurowanie na rynku pizzy to duże wyzwanie i będzie wymagało dobrze opracowanego planu.

 

Odkrycie rynkowych trendów

 

Kolejnym celem przeprowadzania badań marketingowych jedzenia jest wczesne zidentyfikowanie rynkowych trendów. W ostatnich latach zdecydowanie większą popularnością cieszą się produkty wegańskie oraz wegetariańskie, dlatego nawet wiele dużych sieci decyduje się na wprowadzenie również takich produktów do oferty.

 

Dzięki badaniom marketingowym jedzenia można sprawdzić dodatkowo, na jak dużą popularność tego typu dań można liczyć. Wczesne wykrycie rynkowych trendów pozwoli więc firmie na zyskanie rynkowej przewagi względem konkurentów, co również jest ważnym czynnikiem motywującym do ich przeprowadzania.

 

Sprawdzanie skuteczności reklam

 

Duże sieci gastronomiczne promują swoją działalność poprzez reklamy. W celu sprawdzenia ich skuteczności również przeprowadza się badania marketingowe, które można zrealizować np. za pomocą platformy Badanie-Opinii.pl. Została ona stworzona przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® i liczba ankietowanych przekracza 100 tys. osób.

 

Osoby te zostały podzielone według szeregu różnych kryteriów, dlatego też firma zlecająca takie badanie może mieć pewność, że ankieta dotrze do reprezentatywnej grupy osób.

 

W ankiecie można sprawdzić skuteczność reklam pod kątem:

 

To szereg naprawdę użytecznych informacji, dzięki którym można przygotować jeszcze lepszą kampanię i zwiększyć jej szanse na sukces.

 

Badania marketingowe jedzenia to jak widać absolutna podstawa dla przedsiębiorstw zarówno dopiero wchodzących na rynek, jak i już będących na nim dłużej.

badania marketingowebadania rynkowemarket research